dijous, 30 d’octubre del 2014

Akelarre, cafeta feminista 31 d'octubre

Demà divendres 31 d’octubre, celebrem la nit de les bruixes amb un Akelarre!

Serà una cafeta feminista amb la que volem homenatjar a les bruixes,  dones que van anar a contracorrent: “l’heretge, la curandera, la muller desobedient, la dona que s’anima a viure sola, la dona que enverinava el menjar de l’amo i inspirava als esclaus a rebel·lar-se.” Dones rebels amb el feudalisme i que la cacera de bruixes va voler fer desaparèixer per a instaurar una divisió patriarcal del treball. Són subjectes que encara perduren en les lluites socials.

La cafeta començarà a les 22h. L’espai estarà decorat per l’ocasió, i posarem una exposició dedicada a algunes bruixes del Baix Llobregat de les què hem trobat documentació. Podreu tastar els còctels màgics que prepararem amb pocions de serp, rata i troll. Hem preparat una punxada amb els temes més festius però també els més terrorífics, en què posarem molta música de grups amb noies, cantants i/o instrumentistes.

Serà al Casal Okupat Autogestionat La Llavor (c/Arquitecte Moragas, 2).

No us oblideu el barret de bruixa, l’escombra, el gripau o qualsevol altre complement!




La cacera de bruixes ha estat present en tots els territoris. A la nostra comarca, va ser molt important en un moment en què el feudalisme anava desapareixent i s’instaurava un nou sistema amb un desplegament brutal de la violència. Molta d’aquesta, va ser dirigida cap a les dones. En un període de redefinició de les relacions de producció i reproducció i les relacions de gènere, les dones que no s’adaptaven al nou rol que el capitalisme patriarcal forjava, van ser perseguides. En la transició del feudalisme, les dones van patir una degradació social. La cacera de bruixes té relació amb el desenvolupament d’una nova divisió sexual del treball, de la devaluació i femininització del treball reproductiu, i el control del cos de les dones per a controlar els recursos.

A la societat medieval, moltes tasques realitzades per les dones es feien en cooperació entre ells, i les relacions col·lectives prevalien a les familiars. El treball de les dones era, per tant, una font de poder i protecció, una base d’una intensa socialitat i solidaritat, i una autodefensa col·lectiva ferma davant dels homes. Les bruixes, amb els seus coneixements, actuaven en una estructura comunitària de cura i control sobre el cos i la salut. Sabeu que a alguns països, com Sudàfrica i Brasil, ha retornat la cacera de bruixes? Que a molts indrets hi ha moltíssimes treballadores pobres definides com a bruixes?


Us recomanem la lectura del Calibán y labruja, Silvia Federici.


Us presentem algunes de les bruixes del Baix Llobregat: Na Godaia, endevina; N’Elicsèn Godalla, conujuradora; Na Catalana, conjuradora, Blanca Bardiera, curandera, i Na Marçala, sortillera.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada